Terugkomdagonderwijs voor ANIOS: Ervaringen uit de Praktijk
november 7, 2024

Sinds september 2024 biedt de Universiteit van Maastricht terugkomdagonderwijs aan voor ANIOS in de huisartsenpraktijk. Deze bijeenkomsten geven basisartsen de kans om kennis en praktijkervaringen te delen, met onderwerpen afgestemd op de behoeften van de groep. We spraken met een aantal ANIOS over hun ervaringen en met Merijn van de Laar, gedragswetenschapper en adjunct-hoofd van de Huisartsopleiding, over de opzet en doelstellingen van het programma.

Merijn legt uit dat de bijeenkomsten zijn opgezet om basisartsen verder te professionaliseren en te verbinden met collega’s in de regio. “De dag start met een ronde casuïstiek waarin ANIOS hun ervaringen en vragen delen. Daarna volgt een inhoudelijke sessie met generieke onderwerpen, zoals gespreksvaardigheden en het gestructureerd uitvoeren van huisartsgeneeskundige consulten,” vertelt hij. “Omdat de ANIOS casusgerichte onderwerpen bespreken, leren ze op een praktische en verdiepende manier hun rol in de huisartsenpraktijk beter te vervullen. De inhoudelijke onderwerpen bieden ook verdieping en zijn ondersteunend voor hun werk, zodat er nog betere zorg geleverd kan worden.”

Marloes Berkers, ANIOS bij Stroomz Woensel, vertelt dat ze de bijeenkomsten als zeer positief ervaart. “Het is prettig om met een kleine groep ANIOS-collega’s ervaringen uit te wisselen. Dit geeft inzicht in hoe anderen hun werk aanpakken en biedt handvatten voor zaken zoals supervisie en verantwoordelijkheid maar ook over hoe anderen veelvoorkomende klachten benaderen. Het is leerzaam en fijn om met anderen te kunnen sparren,” zegt ze.

De flexibiliteit in het programma spreekt haar aan, omdat de thema’s afgestemd worden op wat de groep nodig heeft. Zo werd tijdens een recente bijeenkomst gesproken over gesprektechnieken, een onderwerp dat Marloes meteen kon toepassen in haar spreekuren om hulpvragen van patiënten te verhelderen.

Greetje Adriaans, ANIOS bij Stroomz de Akkers, waardeert vooral de open sfeer en professionele begeleiding binnen de bijeenkomsten. “Het lijkt op een soort intervisie, waarin we ervaringen kunnen delen met collega’s die op hetzelfde moment in hun carrière staan.” Voor Greetje zijn het bespreken van herkenbare praktijkuitdagingen en het opstellen van persoonlijke leerdoelen belangrijke aspecten: “Ik heb geleerd om gerichte leerdoelen te formuleren. Dit helpt mij om te werken aan zaken waar ik me minder zeker over voel in de praktijk, wat mijn groei ondersteunt.”

Zowel Marloes als Greetje ervaren de interactie met de docent en andere basisartsen als laagdrempelig en toegankelijk en bevelen het terugkomdagonderwijs aan hun collega’s aan. Voor basisartsen die in een vergelijkbare fase van hun loopbaan zitten, biedt dit programma niet alleen de kans om specifieke vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om een sterkere verbinding te voelen met vakgenoten. Zoals Greetje zegt: “Het is een fijn moment om met andere collega’s in contact te komen die in dezelfde fase zitten, maar die allemaal een andere achtergrond hebben. Die diversiteit maakt het extra waardevol.”

Door ANIOS een plek te geven in jouw praktijk, draag je bij aan hun ontwikkeling en aan de toekomst van de huisartsenzorg. Samen kunnen we zorgen voor een sterke basis en frisse perspectieven in het vak – een win-win voor zowel de huisartsen van de toekomst als voor de praktijk.

Links Greetje Adriaans, ANIOS bij Stroomz de Akkers. Rechts Marloes Berkers, ANIOS bij Stroomz Woensel